• Katinka

Hygge tekee treenistäsi mielekästä.

Päivitetty: 26. tammik.

FYYSINEN – MENTAALINEN – SOSIAALINEN

MIELEKKYYS – HARMONIA – HYVÄ OLO Miksi me tekisimme maailmasta meille ikävän paikan (tarjoaahan elämä jo itsessään kasapäin kaikenlaista hankalaa), kun voimme vähällä vaivalla tehdä siitä varsin siedettävän? HYGGE on mielekkyyshakuisuutta, kohtuullisuutta, mukavan kuljettamista tekemiseen. ​ RUOKA

  • Mikään ruoka ei ole kielletty, annoskoko ratkaisee; Mitään ruokaa ei ole pakko syödä, kaikki on aina korvattavissa.

  • Syö joka päivä jotakin sellaista, mikä on sinulle erityisen mieleistä: ruoka ei saa olla palkinto, mutta miksi sen pitäisi olla rangaistuskaan.

  • ruoka-annosten hyggeistäminen: tuunaaminen jollakin extramaukkaalla. Kalan paistaminen voissa. Lettutaikinan höystäminen makukaurahiutaleilla. Pakastepizzan katkaravuistaminen ja extrajuustottaminen. Vain mielikuvitus asettaa rajat!

  • Jos olet dieetillä: Heti treenin jälkeen on se kohta, jolloin uskaltaa syödä nopeita hiilareita ilman että ne jäävät lojumaan lanteille, armonaikaa on 20 min. Silloin ne menevät vielä polttoon. Älä nyt kumminkaan kokonaista täytekakkua pistele! Hygge on myös kohtuutta.

  • Välipäivänä voi syödä vapaammin, kun ei tarvitse huomioida treeniä syömisissä. Mutta tukottaminen ei ole hyggeä.

  • Hygge onnistuu, kun syö vatsansa mukaan: Syö ruokia, joista vatsasi pitää. Se onnistuu, kun plokkaat pois vatsaa ärsyttävät sapuskat, muistat annoskoot, etkä tukota ennen treeniä. Niin monta tapaa syödä vatsaystävällisesti kuin on vatsojakin. Mikä on ookoo yhdelle vatsalle, on toiselle myrkkyä. Huom. Kuitua voi saada myös liikaa.

  • Ei pidä syödä liikaa kerralla eikä liian nopeasti. Ennen treeniä kannattaa suosia helposti sulavia ruokia ja välttää väkeviä mausteita. Rasva kannattaa saada tasaisesti päivän mittaan.

  • Aterioita ei kannata skippailla, niin hyggefiilis pysyy päällä koko päivän. Food ragessa ei kellään oo kliffaa eikä varsinkaan hyggeä!

​ TREENI JA LEPO

  • lempiliikkeiden sisällyttäminen treeniin

  • personal trainer, jonka kanssa sielujen sympatiat kohtaavat

  • eri lihasryhmien treenaaminen omina päivinään: sopiva kuormitus; treenikierron ei tarvitse olla mikään tietty, esim. viikko. Kyse on mielekkyydestä. Moni turboahtaa treeninsä täpötäyteen, mutta voi miettiä, onko se todella tarpeen vai onko muita vaihtoehtoja. Samaan tavoitteeseen voi päästä kovin monia teitä.

  • Oma tapa tehdä: yhdelle sopii circuittyyppinen treeni, toiselle se ei sovi alkuunkaan: oman tavan etsiminen

  • Välipäivän palauttavia iloja voivat olla vaikkapa hieronta ja infrapunasauna. Jos on takka, aika takan äärellä. Tanskalaisten mielestä hyggein keksintö ever on juurikin TAKKA. Kullakin on omat ilonsa. Hygge on mielekkään etsimistä, kaiken tukalan puuttumista. P.s. Kannattaa ostaa kunnon sänky, siellähän ihminen viettää suuren osan elämästään!

  • Pikkuiset päiväunet varsinkin treenipäivänä saavat koko maailman näyttämään mukavammalta. Ei vain hyggen mahdollistavaa, vaan jo itsessään kunnon hyggeä!

  • Hyggen rakentamisessa tekemisen ja levon välinen tasapaino on tärkeä: huolehdi riittävästä unensaannista, yleensä riittää 7-9 tuntia yössä, mutta yksilölliset erot voivat olla suuria. Päiväunet eivät ole syntiä. Joskus riittää ihan 20 minuutinkin silmänummistus.

  • Kunnon treenivarusteet ja itselle mieluisat treenivetimet ovat ilman muuta hyggen edellytys.

SOSIAALINEN ULOTTUVUUS

  • Kuin automaattisesti ihminen pyrkii seuraan, jonka mentaliteetti vastaa hänen omaansa. Sosiaalinen perusfiilis vaikuttaa hermoihin, treeniin ja ruoansulatukseen.

  • Treenaaminen mieluisassa seurassa tai omassa rauhassa, kulloistakin fiilinkiä kuulostellen. Kullakin on lempi-ihmisensä, joiden seurassa asiat soljuvat kuin luonnostaan. Toisinaan sitä vain tykkää treenata omassa rauhassaan, vaikka kuulokkeet päässä. On ookoo hyggeillä omassa seurassaan.

  • Treenimusiikin on hyvä olla mieluista. Salillamme siitäkin päästään sopuun: Kukin voi valita vuorollaan musiikin. Inhokkimusiikin tahtiin treenaaminen lähentelee kidutusta, ja siitä on hygget kaukana!

  • Personal trainer on avainasemassa treenifiiliksen aikaansaamisessa.

  • Eri ihmisillä on eri tavoitteet, kullakin yhtä arvokkaat. Hygge lähtee siitä, että ihmiset myöntävät toistensa persoonan ja arvon, ja asettautuvat keskenään samalle viivalle. Tanskalaiset kutsuvat tätä samalle viivalle asettautumisen vaatimusta sanalla jantelov.

  • Mieti, oletko aamu- vai iltaihminen. Treeni kannattaa säätää oman persoonallisen rytmin mukaan. Kullakin on oma optimiaikansa.

MUUT TEKIJÄT

  • Työ ja siitä palautuminen tulisi olla niin tasapainossa kuin suinkin. Voisitko hyggeistää työpaikkaasi vaikkapa sisustamalla tai luomalla sinne rauhanpaikkoja, joissa voisi kesken päivän ottaa pikkuisen aikalisää?

  • Jotta hyggeistäminen onnistuu, on tietyt elämän reunaehdot oltava sille otolliset. Tärkeimpiä ovat ympärillämme olevat ihmiset, tekemisen ja palautumisen tasapaino, taloudelliset edellytykset, murhekysymysten onnistunut työstäminen.


25 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki